جزوه آشنایی با کنترل تطبیقی دکتر خاکی صدیق
پژوهش در زمینه کنترل تطبیقی تاریخچهای طولانی دارد. در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی، طراحی خلبانهای خودکار برای هواپیماها موجب پیشرفت پژوهش در زمینه کنترل تطبیقی شد. با تغییر نقطه کار پرواز، دینامیک هواپیما دچار تغییرات شدیدی میشود که نمیتوان آن را با یک کنترل فیدبکی با بهره ثابت کنترل کرد. بنابراین، به یک کنترل پیچیده، مانند کنترلکننده تطبیقی، نیاز بود که بتواند تغییرات را یاد گرفته و سیستم را با آنها وفق دهد. بنابراین، کنترل تطبیقی مدل رجع توسط وایتکر (Whitaker) و همکارانش برای حل مسئله کنترل خلبان خودکار ارائه شد. روش حساسیت و قانون MIT نیز برای طراحی قوانین تطبیق طرحهای کنترل تطبیقی مختلف مورد استفاده قرار گرفت. یک طرح کنترل جایابی قطب مبتنی بر مسئله خطی مرتبه دوم بهینه نیز توسط کالمن پیشنهاد شد.
کار در زمینه کنترل پرواز تطبیقی در آن زمان را میتوان با «شور و شوق زیاد، سختافزار بد و عدم وجود نظریه» توصیف کرد. عدم اثبات پایداری و عدم درک ویژگیهای طرحهای کنترل تطبیقی در کنار فاجعه در یک آزمایش پروازی، سبب شد علاقه به کنترل تطبیقی کاهش پیدا کند.اما دهه ۱۹۶۰ مهمترین دوره توسعه نظریه کنترل و به ویژه کنترل تطبیقی بود. روشهای فضای حالت و نظریه پایداری مبتنی بر لیاپانوف در این دوره معرفی شدند. پیشرفتها در زمینه برنامهریزی پویا، کنترل دوگانه، و کنترل تصادفی و در شناسایی سیستم و تخمین پارامتر نقش مهمی در بازنویسی و بازطراحی کنترل تطبیقی داشت…
لینک دانلود: جزوه آشنایی با کنترل تطبیقی دکتر خاکی صدیق
تعداد صفحات: 22 صفحه
حجم: 1.31 مگابایت
استاد: دکتر خاکی صدیق
زبان: فارسی